OK Aviation group

OK AVIATION BASE
Letiště Příbram
Drásov 201
261 01 Příbram

Tel (+420) 318 690 644
Fax (+420) 318 690 645

Úvodní stránka / CTSW & CTLS / CT LS

CT LS

výrobek firmy Flight Design, je dosud poslední verze řady CT, která byla od samého začátku vývoje optimalizována pro americkou kategorii Light Sport Aircraft (LSA). V Evropě zatím létá verze CTLS – Light Europe s MTOW 472,5 kg v kategorii ULL nebo na základě Permit to Fly s MTOW 600 kg. Již dnes je jasné, že CTLS bude s minimálními úpravami, jako jeden z prvních typů, létat v připravované evropské kategorii ELA 1, která by měla být uvedena v život v průběhu roku 2011.

CTLS

CTLS je celokompozitový, bezvzpěrový hornoplošník, při jehož výrobě jsou použity převážně karbonové a aramidové materiály, které dávají CTLS ještě větší pevnost při zachování požadované prázdné hmotnosti pro výše uvedené kategorie. Trup je ve srovnání s předchozím typem CTSW o 390 mm delší, aerodynamicky čistější a je vybaven kompozitovým podvozkem české firmy Comlet. Podvozek má větší rozchod  i rozvor a je schopný lépe odolávat tvrdším přistáním. Tím to je CTLS „přátelštější“ k začínajícím pilotům a tudíž i vhodnější pro primární pilotní výcvik.                                                          

Další viditelnou odlišností k CTSW je na první pohled tvar winglety na konci křídla, která dává letadlu ještě lepší letovou stabilitu a která je sériově dodávána s polohovými a strobo LED světly.

  CTLS   CTLS - wingleta   CTLS - strobo LED světlo   CTLS - wingleta

CTLS si zachovává excelentní výhled z velmi prostorné a prosklené kabiny, která je široká 1,24 m, což je například více než u Cessny 172. Široké vstupní dveře a nízký okraj kabiny, umožňují pilotům bezproblémový nástup a výstup. Široké, výškově a současně i podélně stavitelné sedačky s opěrkou hlavy, umožňují zcela pohodlné posezení i pilotům s tělesnou výškou nad 180 cm. Kabina je vybavena 4-bodovými poutacími pasy. Nové provedení zadní části kabiny dává možnost lepšího uložení zavazadel, případně pomůcek nutných pro vykonání vlastního letu. Kabina z důvodu zlepšení výhledu do zadní polosféry, byla u CTLS standardně doplněna dalšími okénky.

      CTLS kabina   CTLS okenko   CTLS záchranný raketový systém

CTLS je sériově vybaveno záchranným raketovým systémem BRS nebo Magnum, který je instalován za kabinou pilotů.

CTLS Light Europe má již v základní výbavě mechanické vyvažování podélné stability, křidélek a směrového kormidla. Ke standardu rovněž patří i hydraulická brzda a brzda parkovací, společně s elektricky ovládanými vztlakovými klapkami.

          CTLS - brzda a plyn     CTLS - vyvažování     CTLS - ovládání vztlakových klapek

Přístrojová deska může být vybavena celou řadou nejmodernější avioniky od firmy Dynon nebo Garmin. Bližší údaje lze nalézt v sekci fotogalerie.

Takto například vypadá verze s Dynon Skyview, GPS Garmin 695/6, odpovídačem GTX 328, radiostanicí SL-30 a autopilotem AP 74. Nový panel, tak umožňuje pilotovi používat avioniku, která byla před několika málo lety dostupná jen u velkých dopravních jetů.

CTLS palubka   CTLS  - motor ROTAX 914   CTLS  - motor ROTAX 914

Základní motorovou jednotkou CTLS je Rotax 912 ULS – 100k, nyní se zvýšeným TBO na 2000 hod, které dále z efektivní celkové náklady na provozní hodinu. Pro kategorii ELA 1 nebo LSA je možno použít i verzi motoru Rotax 914.                        

Rychlosti:

Rychlost IAS (km/h) Poznámky
VNE Maximální nepřekročitelná rychlost letu 300* Nesmí se překročit při žádném letovém režimu
VRA Maximální rychlost v turbulenci 240 Nepřekračovat tuto rychlost s výjimkou letu v klidném ovzduší. Za let v turbulenci se považuje let v „rotoru“ vlnového proudění, bouřkových mracích nebo nad hřebeny pohoří.
VA Maximální obratová rychlost 184 Maximální rychlost pro použití plných výchylek kormidel a náhlých zásahů do řízení. Při určitých podmínkách by mohlo dojít k porušení konstrukce letadla
VFE Maximální rychlost letu s vysunutými klapkami 140 Nad tuto rychlost se nesmí provádět let s vysunutými klapkami
VS1 Minimální rychlost   88 Klapky poloha - 12°
VS1 Minimální rychlost   75 Klapky poloha      0°
VSO Minimální rychlost   65 Klapky poloha    35°

 Další údaje:                                                                                    Rozměry:

Objem palivových nádrží 2x 65 litrů
Prázdná hmotnost** od 308 kg
Max. vzletová hmotnost 472,5 kg
Minimální hmotnost pilota 60 kg
Maximální zatížení jednoho sedadla 100 kg
Maximální zatížení zavazadlového prostoru 25 kg
Maximální dostup 4000 m
Optimální cestovní rychlost 200-240 km/h
Délka vzletu přes překážku 15m 250 m (912ULS)
Stoupavost IAS 130 km/h 5m/s (912ULS)

 *  záleží na použitém záchranném systém

** včetně záchranného systému a motoru ROTAX 912 ULS

Fotogalerie